نتایج جستجو برای عبارت :

واژه شناسی تجویدی

 
عصب‌شناسي یا نورولوژی (به انگلیسی: Neurology) دانش مطالعه ساختار، کارکرد و بیماری‌های دستگاه عصبی جانداران است. موضوع عصب‌شناسي بررسی دستگاه عصبی جانداران در سطوح گوناگون از سلولی و مولکولی تا آناتومی، علوم رفتاری، و آسیب‌شناسي پزشکی است. واژه عصب‌شناسي برگردان واژه انگلیسی Neurology (نورولوژی) است ولی موارد به‌کارگیری این واژه در فارسی و انگلیسی متفاوت است. عصب‌شناسي در فارسی برابر واژه Neuroscience انگلیسی است. به جای واژه عصب‌شناسي از اصطلاح
من واژه ای را می شناسم
واژه ای سرشار از معجزه
واژه ای که بلندت می کند
وادارت میکند که تلاش کنی
واژه ای که باخودش
رویاهایی رادر ذهنت می آفریند
و خودش میگوید که این رویاها
دست یافتنی اند
زیرا من وجود دارم 
من در میان شب تار
در تاریکی یک غار
در هوای تار و
حال زار
وجود دارم
من همیشه و در هر حال
در اطراف تو پرسه ن
و قدم ن
هستم
اما تو
زمانی که به من پشت کنی
زندگی ات خاکستری خواهد شد
آنگاه است که خواهی مرد 
زیرا آدمی بدون امید می میرد.
فایل واژه به واژه دستگاه تنفس در انسان
این جزوه مخصوص حفظ متن کتاب در فصل تبادل گاز ها به روش نوین می باشد. جزوات واژه به واژه را برای هر فصل حداقل دو بار با فاصله ی یک روز از هم مطالعه کنید. بار اول با نگاه کردن به پاسخ و بار دوم بدون نگاه کردن به پاسخ ها.

برای دانلود کلیک کنید
فایل واژه به واژه دستگاه تنفس در انسان
این جزوه مخصوص حفظ متن کتاب در فصل تبادل گاز ها به روش نوین می باشد. جزوات واژه به واژه را برای هر فصل حداقل دو بار با فاصله ی یک روز از هم مطالعه کنید. بار اول با نگاه کردن به پاسخ و بار دوم بدون نگاه کردن به پاسخ ها.

برای دانلود کلیک کنید
فایل واژه به واژه دستگاه گوارش در انسان
این جزوه مخصوص حفظ متن کتاب در فصل گوارش به روش نوین می باشد. جزوات واژه به واژه را برای هر فصل حداقل دو بار با فاصله ی یک روز از هم مطالعه کنید. بار اول با نگاه کردن به پاسخ و بار دوم بدون نگاه کردن به پاسخ ها.

برای دانلود کلیک کنید
فایل واژه به واژه دستگاه گوارش در انسان
این جزوه مخصوص حفظ متن کتاب در فصل گوارش به روش نوین می باشد. جزوات واژه به واژه را برای هر فصل حداقل دو بار با فاصله ی یک روز از هم مطالعه کنید. بار اول با نگاه کردن به پاسخ و بار دوم بدون نگاه کردن به پاسخ ها.

برای دانلود کلیک کنید
فایل واژه به واژه گردش مواد در انسان
این جزوه مخصوص حفظ متن کتاب در فصل گردش مواد به روش نوین می باشد. جزوات واژه به واژه را برای هر فصل حداقل دو بار با فاصله ی یک روز از هم مطالعه کنید. بار اول با نگاه کردن به پاسخ و بار دوم بدون نگاه کردن به پاسخ ها.

برای دانلود کلیک کنید
فایل واژه به واژه گردش مواد در انسان
این جزوه مخصوص حفظ متن کتاب در فصل گردش مواد به روش نوین می باشد. جزوات واژه به واژه را برای هر فصل حداقل دو بار با فاصله ی یک روز از هم مطالعه کنید. بار اول با نگاه کردن به پاسخ و بار دوم بدون نگاه کردن به پاسخ ها.

برای دانلود کلیک کنید
     واژه شناسان بزرگی همچون راغب اصفهانی (در مفردات)، ابن منظور (در لسان العرب) و ابن فارس (در معجم مقاییس فی اللغه)، معتقدند واژه اسلام(Islam)»  از ریشه س-ل-م» به معنای صحت، عافیت، تندرستی و دوری از هرگونه فساد و تباهی گرفته شده است.
   همچنین ابن منظور واژه اسلام را بمعنای انقیاد و سرسپردگی» دانسته، زیرا به دور از هرگونه گردنکشی و تباهی است. این واژه در معنا با دو کلمه انقیاد» و استسلام (تسلیم شدن)» هم معنی بوده، و در نقطه مقابل واژه حرب»
     واژه شناسان بزرگی همچون راغب اصفهانی (در مفردات)، ابن منظور (در لسان العرب) و این فارس (در معجم مقاییس فی اللغه)، معتقدند واژه اسلام(Islam)»  از ریشه س-ل-م» به معنای صحت، عافیت، تندرستی و دوری از هرگونه فساد و تباهی گرفته شده است.
   همچنین ابن منظور واژه اسلام را بمعنای انقیاد و سرسپردگی» دانسته، زیرا به دور از هرگونه گردنگشی و تباهی است. این واژه در معنا با دو کلمه انقیاد» و استسلام (تسلیم شدن)» هم معنی بوده، و در نقطه مقابل واژه حرب»
کاش می‌توانستم از تمام واژه‌نامه‌‌های دنیا دو کلمه‌ی زن» و مرد» را حذف کنم. بعد تمام متضادهای دوتایی دیگر را. تمام مرزهایی که دو واژه را از هم دور نگه‌داشته برمی‌داشتم، خٰم میکردم تا یک حلقه شود. هربار که از یک نقطه‌ آغاز میکردم و دور میزدم، هم زن» وجود داشت، هم مرد» هم هزار ؟» رنگارنگ دیگر. چنین شکل مهربانی است دایره. بی‌آغاز، بی‌پایان، کاملا همگون و بی‌برتری. 
واژه عنصری است جادویی، لشکری قدرتمند و پرشکوه که هم تفرقه‌ می‌آفری
ریشه ی واژه ظاهر واژه بوی یا بئی ، بیگ ، بزرگ در فارسی است.
اصل واژه انگار ت داشته به صورت باترام بوده ذ* بعدا ایجاد شده در فارسی به صورت بزرگ دیده شده است و بعد آن هم دارای *ی (بایرام ) شده استاز م اسم ساز نشانگر آن است که این واژه فرم ترکی دارد به فعلی م* اضافه شده و آن اسم شده با فعلی به صورت بایراماق برخورد میکنیم به معنی بزرگداشتن جشن گرفتن (اولمک - اولوم مثال برای پسوند اسم ساز)
بزرگ داشتن - بایراماقواژه واضح است که بئی - بیگ واژه ی کاملا ترکی اس
     واژه شیعه» یا تشیع»، لغتی است عربی که از ریشه شَ-یَ-عَ» اخذ گردیده، و بمعانی : پیرو، یار، دسته، گروه، امت و حزب به کار رفته است. تشیع» مصدر باب تفعل از همین ریشه میباشد.
     در زبان عرب شیعه» واژه ای است مفرد، لیکن برای تثنیه و جمع و نیز مذکر و مونث به همین صورت استعمال میشود. ولی در زبان فارسی شیعیان» صورت جمع این واژه به حساب می آید. 
     همانطور که ذکر شد این واژه به دومعنای بسیار نزدیک استعمال شده است:
1. الشیعه» به شکل مفرد و بدون
      واژه مزدَیَسنا» (آیین زرتشتی) از دو کلمه "مزدا" و "یَسن" ترکیب یافته است. مزدا» لغتی اوستایی است که بمعنای حافظه و به حافظه سپردن میباشد، و به تنهایی و یا در ترکیب با کلمه "اهوره" 155 مرتبه در بخش "گاتاها (گاثاها یا گاهان)" اوستا به کار رفته است. این واژه در زبان سانسکریت به صورت مَذِس» و بمعنای دانش و هوش آمده است. واژه یَسن» نیز در اوستایی از ریشه "یَزِش" بمعنای پرستش میباشد. مزدَیَسنا» صفتی بمعنای "پرستنده اهورامزدا" است. متضاد لغت مزد
از بن درمک به معنیدن چیدن است (از درون کندن - به تفسیر چیدن دقت کنید به طور منظم بدون برش از مکان صحیح کندن است. )
از تفسیر داراماق - تاراماق به معنی نظم دادن مشتق شده است (لازم به خواندن پست قبلی است.)
از همین نظم دادن واژه ی دار به معنی تنگ را ساخته است. (دار دار اولماق به چینش مو در تفسیر شانه کردن نگاه کنید.)
داریخماق هم از این واژه مشتق شده است.
حال واژه داریق به فارسی به صورت تاریک وارد شده است.
دار به معنی تنگ است دار گورورم - تار میبینموسعت کمت
Shirazart.blog.ir 
*اطلاق لفظ مینیاتور : به معنای عام یا خاص واژه مینیاتور که بنگریم این لفظ در مورد نقاشی شیوه ی ایرانی مصداق ندارد .
* این واژه به معنای ریز نقش است .
* واژه ی (miniature) را اروپائیان عموماً در مورد تک چهره های کوچکی که در سده ی هجدهم. م روی عاج با آبرنگ نقاشی می شد بکار می بردند.( در اینصورت گویا : از ریشه minuere به معنای کاستن و کوچک کردن مشتق شده است ( که در این صورت ، احتمالاً از کلمه ی لاتین ( miniare) یعنی رنگ کردن با سرنج ریشه گرفته است .
نماز" واژه قرآنی آن "صلاة"[۱]و جمع آن "صلوات" است، "صلاة" در اصل به معنای دعاء است که در بعضی از آیات قرآن به همین معنی آمده است. در آیاتی همچون: سوره توبه آیه۹[۲]، سوره احزاب آیه۵۶[۳] وسوره بقره آیه۱۵۷[۴]، وجه نامگذاری نماز به صلاة از باب اطلاق جزء به کل است یعنی نماز شامل دعاء هم هست.
دانلود رایگان کتاب واژه های آسمانی+حق شناس


سوالات ضمن خدمت فرهنگیان واژه های اسمانی,دانلود سوالات ضمن خدمت آزمون واژه های آسمانی,دانلود رایگان نمونه سوالات تستی آزمون واژه های آسمانی,ضمن خدمت بصورت دانلود فایل دوره آموزشی واژه های آسمانی دانلود فایل دوره آموزشی واژه های آسمانی. برای دانلود فایل های pdf روی لینک های زیر کلیک کنید. دانلود صفحه 1 تا 60 · دانلود صفحه 61 تا 120 · دانلود صفحه 121 تا 180 دانلود کتاب واژه های آسمانی pdf دانلود کتاب و نمونه
جمله برای چه چیزی ؟ (برای چی )
 
کازرونی : سی چه ؟
جمله این چیه؟
 
کازرونی :ای چِنَن ؟
 
واژه ببین 
 
کازرونی : سِی کو 
واژه شاید 
کازرونی : گاسم
 
واژه عصر 
 
کازرونی : پسین 
 
اصطلاح : در جایی کسی را وادار به ماندن کردن وخسته کردن
 
کازرونی : کُتُرُم 
 
اصطلاح بیخ گلو 
 
کازرونی : بُت خِر
 
     لغت اسطوره» را عربی شده واژه یونانی هیستوریا» که بمعنی جستجو، آگاهی و داستان» است، دانسته اند. کلمه story» در زبان انگلیسی که بمعنای داستان و حکایت» میباشد، و نیز کلمه histoire» در زبان فرانسوی که بمعنای تاریخ و حکایت» میباشد باقیمانده مستقیم لغت هیستوریا» به حساب می آیند. 
     البته در زبانهای اروپایی برای بیان مفهوم اسطوره» از بازمانده واژه یونانی میتوس» استفاده میگردد. واژه میتوس» به صورت myth» در زبان انگلیسی و به صورت mythe»
     واژه مَندا» به معنای دانش، آگاهی و عرفان بوده و ریشه در زبان آرامی شرقی دارد. بنابراین منداییسم» عبارت از "گرایش به دانش و کسب معرفت" میباشد. برخی از پژوهشگران نیز، مندا» را از ریشه ماد» یا مادای» که نام سرزمین باستانی شمالغربی ایران میباشد، دانسته اند. با این توصیفات به پیروان آیین منداییسم» مندایی یا منداییان گفته میشود.
عناوین اصلی کتاب گناه شناسي: سخن ناشر؛ پیشگفتار؛ 1- معنای گناه؛ 2- واژه‌های گناه در قرآن؛ 3- واژه‌های گناه در روایات؛ 4- راه دیگر برای شناخت گناه؛ 5- لعنت شدگان در قرآن؛ 6- لعنت شدگان در روایات؛ 7- لشکر عقل و جهل؛ 8- اقسام گناه؛ 9- تقسیم بندی گناهان در روایات؛ 10- معیار شناخت گناهان […]
نوشته کتاب گناه شناسي اولین بار در گناه شناسي. پدیدار شد.
برنامه اندروئیدیمجموعه‌ای از بازیهای واژه ای برای پارسی زبانها
لیست بازیها:
گمانه در گلشن: حکایتی از گلستان به شما نشان داده می‌شود که در آن برخی واژه‌ها مخفی شده اند و بجای آنها نقطه‌چین گذاشته شده است. شما باید واژه مخفی را حدس بزنید
نهان‌واژه‌ها: مانند بازی گمانه در گلشن ولی برای شاعران مختلف
نشانگان: صفحه شماره‌گیر تلفن در موبایل در ملاحظه کنید، زیر هر شماره حروفی از الفبا نوشته شده است که برای به خاطر سپردن شماره تلفن بکار میرود. د
 
واژه ها مدعی اند صاحب قدرت و نفوذ اند اما من سراغ دارم واژه هایی را که دست در دست هم, کنار یکدیگرند اما توان حمل عشق را ندارند, کم می آورند و زانو میزنند, من راهی جز این ندارم و دوباره همان واژه های کنار هم نشسته را تکرار می کنم:
"مولای من, دوستت دارم"
 
 
#افسرمولا
#امام_ _ای
اولین باری که رفتم راهیانشاعر شدم.بارها و بارها.شاید عاشق هم شدمکه واژه واژهمی‌نوشتمو سکووووت.هیچ کسو هیچ جمعیخلوت منو بهم نزد.خلوت آرامش بخشیکه زندگیمو خیلی تغییر دادنگاهم رونگاهم رو.نگاهم رو عوض کرد.طلبم روخواسته هام روواقعا اون اردوی راهیان 93نقطه عطف زندگیم شد.*شعرهاواژه هاخاطره ها.
دریافت
جلسه اول:روش شناسي مطالعات قرآنی بینارشته ایآشنایی با مفاهیم :    روش    روش شناسي    مطالعات بینا رشته ای    مطالعات قرآنی و حدیثی1- مفهوم روش/روش شناسيروش: واژه یونانونی  method                   راهدر معنایی کلی تر، روش هرگونه ابزار مناسب برای رسیدن به مقصود است. روش شناسي(methodology): مطالعه علمی روش هاشناخت و بررسی کارآمدی ها و ناکارآمدی های روش های گوناگون است.»دریافت
عناوین اصلی کتاب گناه شناسي: سخن ناشر؛ پیشگفتار؛ 1- معنای گناه؛ 2- واژه‌های گناه در قرآن؛ 3- واژه‌های گناه در روایات؛ 4- راه دیگر برای شناخت گناه؛ 5- لعنت شدگان در قرآن؛ 6- لعنت شدگان در روایات؛ 7- لشکر عقل و جهل؛ 8- اقسام گناه؛ 9- تقسیم بندی گناهان در روایات؛ 10- معیار شناخت گناهان […]
نوشته دانلود کتاب گناه شناسي اولین بار در گناه شناسي. پدیدار شد.
خودم دارم به قلبم نقب میزنم.
به روحم هم.
نشستم آهنگ پشت این جنگ ها رو گوش میکنم و میبینم واژه واژه ش منم.
آهای بچه های کوچه های خاطره!
من فقط یک سیگار کم دارم که بشم یک آدم شکست خورده و غمگین کامل.
آخ که نمیدونی این پشتم چه بیوه ست.
گاهی دو واژه همسان وجود دارد که یکی عربی و دیگری فارسی است. در این صورت اولویت با واژه فارسی است. علت این پیشنهاد هم این است که اگر از واژه های  فارسی استفاده نشود، کم کم فراموش خواهند شد. واژه های یک زبان درحکم مصالح ساختمان آن زبان هستند که کاخ بلند زبان فارسی از این نظر سرمایه بزرگی در اختیار دارد.(بی اشکال)                                           (بی اشکال و بهتر)او لیاقت بیشتری دارد.                           او شایستگی بیشتری دار
عدس، مَرجو یا مَرجُمَک،به تاجیکی نسک (نام علمی: Lens esculinaris)، گیاهی کوچک شبیه به نخود و دانهٔ آن از دانه‌های خوراکی (حبوبات) است که معمولاً در خاک‌های فقیری که برای کاشت دیگر محصولات مناسب نیست، کاشته می‌شود. عدس در انواع و رنگ‌های گوناگونی وجود دارد که عدس قهوه‌ای، سبز، نارنجی از آن جمله‌اند. از عدس قرمز برای تهیه شوربایرنگی استفاده می‌شود. برای پختن نان، عدس را با آرد مخلوط می‌کنند. در ایران، از این گیاه، برای تهیه عدس‌پلو استفاده می‌ک
بسم الله الرحمن الرحیم
 
➖یه وقت‌هایی هست که آدم دلش می‌خواهد واژه‌های اسیرش را آزاد کند. ➖یه وقت‌هایی هست که زندانِ دلِ آدم تنگ می‌شود برای این همه واژه که یک‌ریز به در و دیوارِ دل می‌کوبند. این‌طور وقت‌ها یاد گرفته‌ام زندانِ دلم را برایشان بزرگ کنم تا گلوم، تا چشم‌هام. بعد قدری رهاشان کنم که بغض بشوند و کز کنند گوشه گلویم. که اشک بشوند و بچکند روی گونه‌هام. من چندی‌ست بیرحمانه، واژه‌هایی را به بند کشیده‌ام که مباد به بندم بکشند.
م
هر چه قدر هر کجا که گشتم هیچ شعری چون این شعر سهراب به این اندازه به من امید و اراده نداد
گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد
چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید
واژه ها را باید شست
واژه باید خود باد، واژه باید خود باران باشد
چترها را باید بست
زیر باران باید رفت
ادامه مطلب
طراحی لوگو کاری فراتر از گذاشتن هویت بصری یک برند در یک قاب است. طراحی لوگو اغلب در نگاه اول تاثیر بسزایی در درک و احساس مشتری از شرکت و همچنین تصمیم‌گیری او برای خریداری محصول آن شرکت دارد. در دنیای امروز که با لوگوهای مختلف رنگ‌آمیزی شده حتی کودکانی که توانایی بستن بند کفش خود را ندارند تنها بادیدن لوگوی هر شرکت قادر هستند تشخیص دهند هر شرکتی چه محصولی تولید می‌کند.
نشانه و آرم
به طور کلی، عموم مردم، کلمه (آرم) را به جای (نشانه) می شناسند.
به ابر واژه‌هام توی توییتر که نگاه می‌کنم، یکه می‌خورم. پیش خودم فکر می‌کردم حداقل توی جهان واژه‌ها سرزمین دلبازی برای خودم دست‌وپا کردم ولی الان که به این کلمات پراستفاده‌ نگاه می‌کنم، می‌بینم سرزمین واژه‌های آدما هر قدر هم که بزرگ بشه، تهش قد همون جهان زیسته می‌تونند درش ساخت و ساز کنند و باقیش حتی اگه شیش دنگ هم به نامشون بشه، بی‌استفاده می‌مونه. مصالح سرزمین واژه‌ها از همین جهان تأمین میشه. کسی که زندگی زیسته کوچیکی داره، مصال
وقتی دیگر چیزی برای خلق کردن نداشتی، شاید آنگاه خویشتن را آفریدی.*
یه قصه بنویس با theme ما نمی‌بازیم؛ یا می‌بریم، یا می‌آموزیم**». و توش از قدرت واژه‌ها استفاده کن.
---------------------------------
* ترتیب socialization و individuation
** واژه‌ی باخت رو انکار نمی‌کنی! transformش می‌کنی.
---------------------------------
پ.ن.1: تمرینات کلاس ژرف، ترم آفرینش‌گر
سرم به کار خودم گرم است این روزها
هی واژه بیرون میکشم از نوشته ها،هی غرقشان میشوم
هی میریزم واژه ها را توی مغزم و هی نشخوار میکند مغزم
هی می‌خوانم و غرق میشوم،هی چنگ می اندازم به تخته پاره ها و خود را به ساحل می‌رسانم
من و واژه ها این روزها تا مرز جنون به هم خیره می شویم و به ناگاه فریاد میکشیم و جامه دَران سمت بیابان افکار میشویم
و بعد خسته و با پاهای تاول زده برمیگردیم و باز توی یک اتاق در بسته چشم توی چشم می شویم
و این چرخه ی عجیب دلپذیر مدام
     واژه یهود»، از لغت یهودای» که یک لغت "آرامی یهودی بابلی" (*) میباشد، گرفته شده است. و لغت یهودای» خود ریشه عبرانی» دارد. همچنین این واژه ریشه در نام "یهودا" چهارمین فرزند یعقوب (ع) داشته و به معنای "حمد و ستایش خداوند" میباشد.
بنابراین تعریف، یهودیت (به عبری: Yahudat)» دین و آئین قوم یهود میباشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در کتاب مقدس به قوم "یهودا" یهودیم» اطلاق میشود.
*) "آرامی یهودی بابلی" یکی از سه لهجه اصلی آرامی شرقی میباشد. خود زبا
یک عده هستند که حقیقت را تجربه کرده‌اند، اما زبانِ بیانِ آن را ندارند.
عده ای نیز هستند که حقیقت را تجربه نکرده‌اند، اما چرب زبانند  و می‌توانند با چشم بندیِ زبانی، دیگران را بفریبند و خود را عالم و عارف جا بزنند. کافی ست به عمقِ چشمانِ این اهل شعبده نگاه کنی، بی تردید، متوجه خواهی شد که آگاهی و روشنی هنوز دل و جانِ آنها را لمس نکرده است.
وقتی از خدا سخن میگویند، هیچ لطفی و لطافتی در کلامشان نیست.
وقتی درباره عشق سخن میگویند، به هیچ وجه اثری 

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها