نتایج جستجو برای عبارت :

صلاة‌فقه‌استدلالی2go

نماز" واژه قرآنی آن "صلاة"[۱]و جمع آن "صلوات" است، "صلاة" در اصل به معنای دعاء است که در بعضی از آیات قرآن به همین معنی آمده است. در آیاتی همچون: سوره توبه آیه۹[۲]، سوره احزاب آیه۵۶[۳] وسوره بقره آیه۱۵۷[۴]، وجه نامگذاری نماز به صلاة از باب اطلاق جزء به کل است یعنی نماز شامل دعاء هم هست.
نماز واژه‌ای فارسی است که برای صلاة» به کار می‌رود. نماز به معنای خم شدن، سرفرودآوردن برای ستایش پروردگار، احترام و اظهار بندگی و اطاعت است.واژۀ قرآنی "صلاة" از ریشۀ ص ل و» به معنای دعاست[۳] و جمع آن "صَلَوات" است، "صلاة" در بعضی آیات به معنای دعا هم به کار رفته است.
 برای دریافت فایلPDF نماز به ادامه مطلب بروید.
ادامه مطلب
کیفیة صلاة الاستخارة ووقتها خطوة بخطوة والدعاء الوارد فیها
کیفیة صلاة الاستخارة ووقتها، من الأسئلة الشائعة على محرکات البحث، ولاسیما أن الکثیرین یلجأوا فی یومهم للاعتماد على صلاة الاستخارة قبل خوض أی خطوة فی
حیاتهم، وللاستخارة دعاء وصلاة، ویجوز تردید دعاء الاستخارة فی کل وقت، ولکن هناک شروطًا لأداء صلاة الاستخارة، وتحاول الوطن» من خلال هذا التقریر الإجابة على
سؤال کیفیة صلاة الاستخارة ووقتها، وکذلک أفضل الأوقات التی یتم فیها صلاة
 کیفیة صلاة الاستخارة ووقتها خطوة بخطوة والدعاء الوارد فیها
کیفیة صلاة الاستخارة ووقتها، من الأسئلة الشائعة على محرکات البحث، ولاسیما أن الکثیرین یلجأوا فی یومهم للاعتماد على صلاة الاستخارة قبل خوض أی خطوة فی
حیاتهم، وللاستخارة دعاء وصلاة، ویجوز تردید دعاء الاستخارة فی کل وقت، ولکن هناک شروطًا لأداء صلاة الاستخارة، وتحاول الوطن» من خلال هذا التقریر الإجابة على
سؤال کیفیة صلاة الاستخارة ووقتها، وکذلک أفضل الأوقات التی یتم فیها صلاة
 کیفیة صلاة الاستخارة ووقتها خطوة بخطوة والدعاء الوارد فیها
کیفیة صلاة الاستخارة ووقتها، من الأسئلة الشائعة على محرکات البحث، ولاسیما أن الکثیرین یلجأوا فی یومهم للاعتماد على صلاة
الاستخارة قبل خوض أی خطوة فی حیاتهم، وللاستخارة دعاء وصلاة، ویجوز تردید دعاء الاستخارة فی کل وقت، ولکن هناک شروطًا
لأداء صلاة الاستخارة، وتحاول الوطن» من خلال هذا التقریر الإجابة على سؤال کیفیة صلاة الاستخارة ووقتها، وکذلک أفضل
الأوقات التی یتم فیها صلاة
نماز واژه‌ای فارسی است که برای صلاة» به کار می‌رود. نماز به معنای خم شدن، سرفرودآوردن برای ستایش پروردگار، احترام و اظهار بندگی و اطاعت است.واژۀ قرآنی "صلاة" از ریشۀ ص ل و» به معنای دعاست و جمع آن "صَلَوات" است
 برای دریافت فایلPDF نماز به ادامه مطلب بروید.
ادامه مطلب
خدیم صالح
و هو أن تقرا الآیة الشریفة : ( و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب و من یتوکل على الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره بالغ أمره بالغ أمره ) عدد واحد و أربعین دبر کل صلاة فیأتیک الخادم و یقول لک: اطلب ما شئت فاطلب منه ما یرضی الله و رسوله و إیاک و الفضول
اهمیت گفت و گوی علمی
ثقة الاسلام کلینی قدس سره روایت کرده است:
۹- عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد بن خالد، عن أبیه، عن فضالة بن أیوب، عن عمر بن أبان، عن منصور الصیقل قال: سمعت أبا جعفر علیه السلام یقول: تذاكر العلم دراسة والدراسة صلاة حسنة.
امام باقر علیه السلام فرمودند: گفت و گوی علمی فراگیری درس است و فراگیری درس نمازی نیت.
الکافی، تالیف ثقة الاسلام کلینی، جلد ۱، صفحه ۴۱، حدیث ۹، چاپ دار الکتب الاسلامیة
کلیات عن لیلة الرغائب 
فلم کیفیة صلاة لیلة الرغائب
 
حقیقة لیلة الرغائب واصلها 
۸
ما معنى لیلة الرغائب ، و متى ت هذه اللیلة ، و ما اهم اعمالها ؟
اعمال لیلة الرغائب . ماهی اعمال لیلة الرغائب التی ینبغی أن تقوم بها
کیفیة صلاة لیلة الرغائب"أول لیلة جمعة من شهر رجب"
ما معنى لیلة الرغائب، و متى ت هذه اللیلة، و ما أهم أعمالها 
بسم الله الرحمن الرحیم
أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَىٰ غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُودًا (78)
ای سایه بکوش تا آن مقام صلاة و اتصال را برقرار سازی، بخصوص زمانی ک شمس هدایت و ولایت رو ب سوی نهان و باطن می رود. 
وقتی ک لیل فرا می رسد، نه اینکه شمس نباشد، هست ولی نهان و در باطن است. حواس ادراکی ضعیف، در ادراک باطن و نهان ب مشکل بر می خورد. ولی اگر حواس قوی باشد ادراک هم کامل می شود.
بکوش تا ک
راستی یادت هست، 
آن شب که گفتی، خسته ام؛
و گفتی من هستم و رفتی؛
و بعد گفتی،
خاک بر سرِ مملکت که رئیس جمهور آن است؛
و من به تو گفتم:
""" آقا، بس کن!
لطفا حرف های ی نزن،
من الان بیکارم، می ترسم دولت محترم بیکارترم کند،
تو را به خدا بیا بجای این حرف ها، 
برویم، دختربازی و ورق بازی کنیم،
شنیده ام این روزها نشئگی بعدِ صلاة ظهر می چسبد. """
اینجانب شیخ علیرضا خجسته با کد طلبگی ۱۶۱۳۴۵ به اطلاع کلیه برادران و خواهران مسلمان در ایران و سایر نقاط جهان میرساند نماز قضا،فرد فوت شده شما را میخوانم ، برای هماهنگی در دایرکت پیام دهید.
أنا ، الشیخ علی رضا خوجیست ، برمز 161345 ، أخبر جمیع الإخوة والأخوات المسلمین فی إیران وفی بقیة العالم أن یقدموا لک صلاة ، شخص متوفى ، أو لأرسل لک رسالة من أجل التنسیق.
I, the Sheikh Alireza Khojest, with the code of 161345, tells all Muslim brothers and sisters in Iran and in the rest of the world to give you a prayer،live as a
أفضل صلاة من أجل سلام الروح المیتة 
بشکل عام ، فإن قراءة القرآن الکریم للمیت ونوایاهم ، أو أی عمل صالح تقوم به وتعطی أجره لروح الموتى ، مفید فی سعادة
وسلام أرواح الموتى. وسواء استحباب الذکر والقرآن والصلاة ، سواء استغفار أو صدقة
الدعاء لسلام الروح المیتة (سورة حمد وآنا أنزالنا)
وبحسب الروایات فإن تلاوة سورة حمد وقولها سبع مرات "أنا أنزلنا فی لیلى القدر" له آثار مرغوبة ومفیدة على المیت وفتحها.
قراءة آیة الله الکرسی لسلام الروح المیتة
نقرأ ف
أفضل صلاة من أجل سلام الروح المیتة 
بشکل عام ، فإن قراءة القرآن الکریم للمیت ونوایاهم ، أو أی عمل صالح تقوم به وتعطی أجره لروح الموتى ، مفید فی سعادة وسلام
 أرواح الموتى. وسواء استحباب الذکر والقرآن والصلاة ، سواء استغفار أو صدقة
الدعاء لسلام الروح المیتة (سورة حمد وآنا أنزالنا)
وبحسب الروایات فإن تلاوة سورة حمد وقولها سبع مرات "أنا أنزلنا فی لیلى القدر" له آثار مرغوبة ومفیدة على المیت وفتحها.
قراءة آیة الله الکرسی لسلام الروح المیتة
نقرأ
روزه با پرهیز از خوردن و آشامیدن آغاز و با تقویت اراده و کف نفس و افزایش حس شفقت نسبت به هم‌نوع و نیازمندان پایان می‌یابد؛ البته پایانی که سیرِ قلبی به سوی خداوند متعال را همراه داشته و در مسیر سلوک می‌باشد. این است که فرموده: .فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ. وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَیٰ مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» (بقره، ۱۸۵). آری روزه از مصادیق بارز  لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ» (ابراهیم، ۷) 
حکم زیارة القبور یوم الجمعة
وفقًا للأحادیث والتعالیم الدینیة ، فإن الأحیاء فقط لا یحتاجون للصلاة لأن الموتى ، الذین یسمون بقصر العالم ولیس لهم تأثیر على
حالتهم فی المطهر ، یحتاجون إلى مزید من الصلاة والاستغفار.
لهذا فإن أداء الأعمال الموصى بها وإعطاء أجرها لأرواح الموتى والمتوفى هو مصدر نعمة کثیرة ، لیس فقط للمتوفى ولکن أیضًا لمن
یقوم بهذه الأعمال. هناک روایات لکثیر من اعماء الدینیین الذین یعتبرون لیالی الجمعة ملکا للموتى.
صلاة الخمی
امام صادق علیه السلام میفرمایند :
إذا صلیت صلاة فریضة فصل لوقتها صلاة مودع تخاف ألا تعود إلیها.
نماز واجب ات را اول وقت بخوان و چنان بخوان که گویا آخرین نماز توست و دیگر هرگز به نماز موفق نمی شوی.
محجة البیضاء، ج 1، ص 350

امام صادق علیه السلام میفرمایند :
ان العبد اذا صلی الصلاة لوقتها، و حافظ علیها ارتفعت بیضاء نقیة، تقول: حفظتنی حفظک الله، و اذا لم یصلها لوقتها، و لم یحافظ علیها رجعت علیه سوداء مظلمة، تقول: ضیعتنی ضیعک الله.
هنگامی که بنده ای
پیرامون واژه
واژهٔ نماز واژه‌ای پارسی است که ایرانیان برای واژهٔ صلاة» عربی به کار بردند. این واژه به معنای خم شدن، سر فرودآوری برای ستایش پروردگار، احترام و اظهار بندگی و اطاعت است.[۱][۲] واژهٔ نماز نام‌واژه‌ای از فعل نمیدن فارسی به معنی تعظیم‌کردن است.
برخی حدس زده‌اند که این واژه از واژهٔ ناماسته» در زبان سانسکریت گرفته شده‌باشد که محتمل نیست.[۳][۴]
مفهوم شناسی
صلاة» که در لسان شرع برای فعل عبادی خاصی یعنی همان نماز» به کار ب
 امنیت، بزرگترین نعمتی است که خداوند شامل حال متقین کرده است. متقیان، پرهیزگارانی‌اند که از کار‌ها‌ی حرام خود را محفوظ می‌دارند و با دست‌کشیدن از هوای نفس، خود را به رنجی جان‌پذیر می‌افکنند. امنیت نتیجهٔ آسایش نیست، نتیجهٔ سختی است! ایشان از رنج و سختی خودخواسته، پروایی ندارند و شکیبانه، بر حق استوارند. امیر مومنان علی - علیه‌السلام - در خطبهٔ 129 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: آیا با این حال زار می‌خواهید در جوار اقدس الهی جای گیرید و عزیزت
 
مردی از جنس دریا
مردی از جنس دریا
امواج پرمتلاطم دریا برای تو از شیخ بحر، مرد دریا دل، ناخدای امت، غواص دریای علم و معرفت، صیاد قلوب، سید و صوفی زمانه، مفتی عصر، استاد سخن، شیخ الحدیث و التفسیر مولانا عبدالرحمان چابهاری (سربازی) می‌گویند.    امام و بنیان گذار مسجد جامع چابهار و مدیریت حوزه علمیه الحرمین الشریفین چابهار که اسم حوزه حاکی از عشق و علاقه وافر ایشان به سرزمین وحی است. 
   برادر قطب زمان، عارف بالله مولانا محمد عمر سربازی است و
 

مقدمهعمود الفسطاطستون دین وجه الدینسیماى دینبین الایمان و الکفرمرز ایمان و کفرقره عین النبىفروغ دیده پیامبر صاول ما ینظرفیهنخستین عملى که بررسى.مستخف الصلاةسبک شمارنده نمازنقر الغرابکلاغ وارهالصلاة متکاسلاکاهلى در نمازتمام الصلاة شتابزدگى در نمازاسرق الناسبدترین :ترک الجمعة ترک نماز جمعه اکاة و الصلاة نماز و زکات الغیبة و الصلاة :غیبت و نماز
الصلاة و حق الوالدیننماز و احترام به پدر و مادرالصلوتینتفاوت دو نمازالصلاة تنهى عن
احکام اسلام آسانترین احکام در بین تمام ادیان جهان است و نماز در این میان، سیمای اسلام است. این فریضه -طبق حدیث معراج- در ابتدا قرار بود 50 مرتبه در روز باشد که سپس به 5 مرتبه تقلیل یافت؛ با اینهمه، چرا گاهی برای ما مسلمانان، ادای نمازهای واجب روزانه و به طور خاصّ نماز اوّل وقت سنگین می‌نماید؟
خداوند در قرآن فرموده: واستعینوا بالصّبر و الصّلوة و إنّها لکبیرةٌ إلّا علی‌الخاشعین» (بقره -45). امام علی(ع) در حدیث معرفت در تفسیر این آیۀ شریفه می‌فرم
٢٣٩»فَإِنْ‌ خِفْتُمْ‌ فَرِجالاً أَوْ رُکْباناً فَإِذا أَمِنْتُمْ‌ فَاذْکُرُوا اللّهَ‌ کَما عَلَّمَکُمْ‌ ما لَمْ‌ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ‌ پس اگر(از دشمن یا خطرى)بیم داشتید،پیاده یا سواره(به هر شکل که مى‌توانید نماز گزارید)و آنگاه که ایمن شدید خدا را یاد کنید،همان گونه که آنچه را نمى‌توانستید بدانید به شما آموخت. نکته‌ها: در قرآن گاهى به جاى کلمه‌ىصلاة»،کلمهذکر»گفته شده است،چنانکه درباره نماز جمعه مى‌فرماید: فَاسْعَوْا إِ
بنابراین اگر قطع پیدا کرد این
خمر است و خورد، حد بر او جاری می‌شود. بیّنه آمد که خمر است و خورد، باز هم حد بر
او جاری می‌شود. حتی اگر خمریت مایعی با استصحاب هم ثابت شد و خورد، حد بر او جاری
می‌شود؛  چرا که استصحاب تنزیلی است و می‌گوید:
این خمر است. فإنّک کنت علی یقین من وضوئک»؛ یعنی من دارم وضو را می‌بینم و تو
هنوز وضو داری. نمی‌گوید: کاشف هست. سرّ این‌که دربارۀ استصحاب بحث کرده‌اند که آیا
جزء امارات است یا جزء اصول همین است که دیده‌اند انک
برای دریافت دریافت این کتاب ها با کارت عضویت به کتابخانه عمومی آیت الله اراکی مراجعه بفرمایید.
              رنجبران               
   

ردیف
عنوان

1
قصه از امام علی (ع) و یارانش

2
بارتیموس - طلسم سمرقند

3
بازار طاووس

4
بزن بیرون و بازی کن - بازی های دوست داشتنی بیرون از خانه

5
بهترین قصه گو برنده اسن؛ چطور قصه کسب و کارتان را رونق دهید

6
پیشانی شیشه ای (مجموعه داستان جنگ)

7
پینوکیو

8
جمشید (قصه های شاهنامه)

9
جوانان درباری و آرمانشهر

10
داستان های دوس
  فضایل نماز صبح در کلام ائمه اطهار



نماز صبح مشهود ملائک است

 
در روایات
اسلامی آمده که: نماز صبح از میان نمازها این امتیاز دارد که ملائکه شب و
ملائکه روز آن را مشاهده می کنند.زیرا نماز صبح اگر در اول وقت خود انجام
شود دقیقاً در لحظه ای انجام شده است که ملائکه شب جای خود را به ملائکه
روز می دهند. و هر دو گروه از فرشتگان شاهد اقامه آن خواهند بود، بنابراین
نماز صبح که در اول وقت خوانده شود در دو پرونده ثبت می شود.
رسول خدا (صلی الله
مختصری از محتوای سوره مبارکه حمد



 

سوره حمد که نام دیگرش فاتحه الکتاب»
است، هفت آیه دارد1  و تنها سوره‏اى است که بر هر مسلمانى واجب است حداقل
روزانه ده بار آن را در نمازهاى شبانه روزى بخواند وگرنه نماز او باطل است.
لا صلاة الّا بفاتحه الکتاب»2 بنا به روایت جابر بن عبد اللّه انصارى از
رسول اکرم(صلی لله علیه و آله): این سوره بهترین سوره‏هاى قرآن است.3
 
آیات سوره‏ ى مبارکه فاتحه، اشاراتى در
باره‏ى خداوند و صفات او،
نماز حرز جواد یکی از نمازهای مشهور در فقه شیعه است که برای دفع بلایا و مشکلات پیش آمده و همچنین برای حفظ سلامتی و روزی بهتر، توصیه می‌شود. این نماز با نیت و قصد حرز و پناه جویی از خداوند متعال انجام می‌شود.
برای انجام این نماز، باید به صورت جماعت و در مکانی که مسلمانان به نماز جماعت می‌روند، به ایستادن و شروع به خواندن نماز با شروع به آیاتی از قرآن کریم که در ادامه آمده‌اند، پرداخت:
سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِیمِ وَبِحَمْدِهِ
سُبْحَانَ اللّ
صلیت لمدّة أسبوعین صلاة الظهر والعصر فی مصلى الإمام الخمینی (ره) فی مقام السیدة زینب (س) وكنت ألقی كلمة قصیرة بین الصلاتین. قلت فی أحد الأیام: لقد جرت
سنة أئمة الجماعات على أن یتحفوا المصلین بروایة شریفة أو آیة قرآنیة أو مسألة
شرعیة، ولكن بودّی أن أقص علیكم الیوم قصّة خیالیة لعلّها تحدث لأحدكم لا سامح
الله. وهی أن تُ یومَ القیامة وبعد الحساب والكتاب تُفتح لك أبواب الجنان
لتدخلها خالدا فیها. ولا یسع أحدا أن یتصور مدى فرحتك یومذاك. فبینا أ
هویت داشتن یعنی بدانیم چه کسی هستیم، از چه ساز و کاری تشکیل شده‌ایم و نسبت‌مان نسبت به موجودات جهان چیست. اگر هویت خودمان را یک شیعۀ 12 امامی و معتقد به ولایت فقیه قرار دادیم. اگر معتقداتمان درست بود اما در رفتار و اعمال‌مان کم گذاشتیم و خوانایی و تناسبی بین اعمال و اعتقاداتمان وجود نداشت، وجودمان دو پاره می‌شود.
جنگی در ما آغاز می‌شود که در انتها یا افعال، اعتقادات را تغییر می‌دهند و یا که اعتقادات افعال را تحت کنترل خودشان می‌گیرند.
اگر
أستغفر الله الذی لا إله إلا هو الحی القیوم،
 
 الرحمن الرحیم ذو الجلال والإکرام،
 
 و أسأله أن یتوب علیَّ توبة عبد ذلیل ،
 
خاضع خاشع فقیر بائس مسکین مستکین،
 
لا یملک لنفسه نفعاً ولا ضراً ،
 
ولا موتاً ولا حیاةً ولا نشوراً.
 
اللهم إنی أعوذ بک من نفس لا تشبع،
 
ومن قلب لا یخشع و من علم لا ینفع،
 
و من صلاة لا ترفع،
 
و من دعاء لا یسمع.
 
اللهم إنی أسألک الیسر بعد العسر،
 
و الفرج بعد الکرب،
 
و الرخاء بعد الشدة.
 
اللهم ما بنا من نعمة فمنک،
 
 
موسکو تشهد بیوم القدس سلسلة فعالیات تضامنیة مع فلسطین (مصور)

شهدت العاصمة الروسیة موسکو سلسلة فعالیات تضامنیة مع فلسطین و الشعب الفلسطینی تلبیةً لنداء الإمام روح الله ال الخمینی لإحیاء یوم عالمی عنوانه القدس.فعقد مؤتمر صحفی بدعوة من السفیر الإیرانی مهدی سنائی حضره سفراء فلسطین و العراق و شخصیات عربیة و یة روسیة بحث مخاطر صفقة القرن فی مرحلة مفصلیة یشهدها الصراع مع العدو الصهیونی أکد فیه المشار على حتمیة إفشال مؤامرة القرن
دیروز در گشت زنی های توئیتری به لینکی رسیدم از درس خارج فقه رهبری. کپشنی که برای لینک زده بودند، تحریکم کرد که لینک را باز کنم و کامل بخوانم. 
عَن اَبی داوُدَ المُستَرِقِّ قالَ: قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ مُحَمَّدٍ (عَلَیهِمَا السَّلامُ): یَقومُ‌ النّاسُ‌ عَن‌ فُرُشِهِم‌ عَلى‌ ثَلاثَةِ اَصنَافٍ: فَصِنفٌ لَهُ وَ لَا عَلَیهِ، وَ صِنفٌ عَلَیهِ وَ لا لَهُ، وَ صِنفٌ لا لَهُ وَ لا عَلَیهشما که صبح از خواب بیدار میشوید و از بستر خود بیرون می‌
 ترجمه کتاب مفاهیم القرآن الشیخ جعفر السبحانی جلد ۴
 
دانلود فایل
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Search Results Web results ترجمه کتاب مفاهیم القرآن الشیخ جعفر السبحانی جلد ۴ :: دانلود .ronyafile5.blog.ir › ترجمه-کتاب-مفاه. Translate this page Translate this page ‫Video for ترجمه کتاب مفاهیم القرآن الشیخ جعفر السبحانی جلد ۴‬‎▷ 0:08 Jan 26, 2019 - Uploaded by فایل های آموزشی کاربران گرامی در این . ترجمه جلد 4 کتاب مفاهیم
امام صادق علیه السلام فرمودند:1- طلبتُ الجنة، فوجدتها فی السخأ:بهشت را جستجو نمودم، پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم.2- و طلبتُ العافیة، فوجدتها فی العزلة:و تندرستی و رستگاری را جستجو نمودم، پس آن را در گوشه گیری (مثبت و سازنده) یافتم.3- و طلبت ثقل المیزان، فوجدته فی شهادة ان لا اله الا الله و محمد رسول الله»: و سنگینی ترازوی اعمال را جستجو نمودم، پس آن را در گواهی به یگانگی خدا تعالی و رسالت حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) یافتم.4- و طلبت السر
از اول دهر تا قیام برکات                  گویند همه خلق جهان و ذرات
از اهل بهشت و قدسیان و ملکوت        بر احمد و آل او همیشه صلوات
*         *        *         *
بر خاتم انبیاء محمد مصطفی صلوات         بر علی حیدر کرار داماد پیامبر  صلواتبر فاطمه بنت پیامبر همسر حیدر صلوات      بر حسن وحسین آل مطهر صلوات
*         *        *         *
بر خاتم انبیا مکرّر صلوات                     بر آل نبی ،فاتح خیبر صلوات
بر فاطمه دخت مصطفی زوج علی    
سه چهار روز است بعد از صلاة صبح می‌خوابم تا بی‌خوابی شب قبلش برای کاری را جبران کنم. برای همین موعد مقرر سخت بیدار می‌شوم. امروز شش هفت تا آلارم کوک کرده بودم. سومی یا چهارمی بود شاید هم پنجمی که صدای مادرم را شنیدم. صدایم می‌کرد و چیزهایی می‌گفت که من نمی‌فهمیدم. سیستمم کند شده بود و کلمات را حتی با هجی کردن در ذهن هم نمی‌توانستم پردازش کنم. توی این دنیا نبودم. با چشم بسته گوشی را خاموش کردم و به مادرم گفتم نمی‌فهمم این جمله یعنی چه و دوبار
بحث‌هایی راجع به خود عبارت شیخ
مطرح است که:
1. مراد از مکلف مکلف
فعلی است یا مکلف شأنی؟ اگر مکلف فعلی باشد در مکلف فعلی اصلاً التفات هست و بدون
التفات که مکلف نیست. پس إذا التفت» قید توضیحی می‌شود، نه قید احترازی. اگر هم
مراد مکلف شأنی باشد خلاف ظاهر وصف است؛ چون در اوصاف ـ حتی در اوصافی که جنبۀ اشتقاقی
ندارند ـ الفاظ ظهور در فعلیت دارند.
2. بحث دیگر بیشتر بین
مرحوم نائینی و آقا ضیاء پیش آمد. مرحوم نائینی می‌فرمایند: مراد از مکلف در این
جا خصوص
(1420-1321هـ ق)
ولادت
 عالم ربانى، حضرت آیة اللّه حاج شیخ عبدالرحیم سامت، یکى از عالمان مشهور قزوین و رئیس حوزه علمیه آن، به شمار مى رفت.فقید سعید در 6ربیع الثانى 1321ق (1281ش)، در قزوین، در بیت علم و تقوا زاده شد.
پدرش آقا میرزا حسن قزوینى از نوادگان رفیع الدین محمد واعظ قزوینى (م1089ق) ـ صاحب (ابواب الجنان) ـ و از ائمه جماعت شهر بود.
تحصیلات
 معظم له، پس از پشت سر نهادن دوران کودکى
و نوجوانى، به اقتضاى شوق فطرى و سیره خانوادگى به فراگیرى علوم دینى روى
آو
ابوموسی اشعری ازشخصیت های برجسته ی اهل سنت که از صحابه بزرگ پیامبر صلی الله علیه واله وسلم در نزد اهل سنت به شمار می رود. در روایتی با سند صحیح که در مسند احمد بن حنبل نقل شده است، بیان می کند که ما کیفیت نماز پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم را ازروی عمد یا سهو از یاد بردیم، ولی کسی که ما را به یاد نماز پیامبر صلی الله علیه واله وسلم می انداخت همان نماز علی علیه السلام می باشد، این روایت در مسند احمد بن حنبل که از کتاب های دسته اول حدیثی اهل سنت م
 
توسل به حضرت ام البنین
 
آنچه به تجربه به اثبات رسیده است و در کتبی که مربوط به کرامات این بزرگوار ثبت است 1- آنچه به تجربه به اثبات رسیده است و در کتبی که مربوط به کرامات این بزرگوار ثبت است( از جمله کتاب ستاره درخشان مدینه نوشته شیخ علی ربّانی خلخالی )، آمده است :نذر زیارت کربلا به نیابت از حضرت ام البنین به این نحو که هرگاه حاجت مهمی تو را روی داد به نیابت ایشان به کربلا برو و ثواب زیارت را به روح این علیا مخدره هدیه کن و از ایشان بخواه که در
 محمدعلی مفیدی  {گروه اصول و مبانی فقه نظام}
جدال دائمی بر حق تشریع
دعوای میان جبهه حق و باطل دائماً بر سر مدیریت و به عبارت قرانی ربوبیت این عالم بوده است. تبلور این درگیری در یکطرف می‌شود فرعونی که در جبهه باطل با فریاد انا ربکم الاعلی» خود را مدیر و رب عالم می‌داند و در طرف دیگر موسی علیه السلام که ربنا الذی اعطی کل شیئ خلقه ثم هدی» را تبلیغ می‌کند. پیام موسی این است که تنها کسی می‌تواند مدیریت جامعه را بر عهده بگیرد و باید و نباید و قا
 محمدعلی مفیدی  {گروه اصول و مبانی فقه نظام}
جدال دائمی بر حق تشریع
دعوای میان جبهه حق و باطل دائماً بر سر مدیریت و به عبارت قرانی ربوبیت این عالم بوده است. تبلور این درگیری در یکطرف می‌شود فرعونی که در جبهه باطل با فریاد انا ربکم الاعلی» خود را مدیر و رب عالم می‌داند و در طرف دیگر موسی علیه السلام که ربنا الذی اعطی کل شیئ خلقه ثم هدی» را تبلیغ می‌کند. پیام موسی این است که تنها کسی می‌تواند مدیریت جامعه را بر عهده بگیرد و باید و نباید و قا
أعلام الهدایة الإمام موسى بن جعفر(علیه السلام)
کلیات عن الإمام موسى الکاظم علیه السلام
شذرات من حیاة الامام الکاظم (ع)
الامام الکاظم (علیه السلام) أسوة العبادة والصبر والجهاد 
الأمام الکاظم راهب آل محمد صاحب السجدة الطویلة المعذب فی قعر السجون وظُلم المطامیر
انْطِبَاعَاتُ عُلَمَاءِ السُّنَّةِ حَوْلَ الإمَامِ الکَاظِمِ (ع)
نبذة من سیرة الأمام موسى بن جعفر الکاظم(علیه السلام)
من حکم الامام الکاظم علیه السلام الخالدة
رسالة الامام الکاظم
در خاطرم هست یکی از تفریحات دوران تحصیل، پیدا کردن یک آهن ربا بود و براده های آهن.
آن روزها نمی دانستم اصلا داستان این جذب و جذبه و ربایش چیست؟
اولاً آهن ربا فقط براده های آهن، یا هر شیءی ک از جنس خود اوست و با او سنخیت و مسانخت دارد را جذب می کند؛ و حتی اگر ذره ای مسانخت نباشد جذب و جذبه و انجذابی صورت نمی گیرد. 
ثانیاً وقتی آهن ربا را در میدان جذب براده ها قرار می دهیم، آیا آهن رباست ک براده ها را ب سوی خود می کشد یا براده ها هستند ک بسوی آهن ربا
این کاری بوده که تا زمان
مرحوم شیخ نوری انجام شده و بعد از ایشان غالباً دیگر همین چهار رأی معروف بود، تا
مرحوم سیّد حسن صدر کاظمینی (قده) که واقعاً در حدیث و رجال و اسانید و علوم حدیث
بسیار بزرگوار بوده و تألیفات بسیار نافعی دارد. ایشان از مشایخ مرحوم شیخ آقا
بزرگ (ره) است، که برای اوّلین بار ایشان متفطّن می‌شود که این کتاب تکلیف»
شلمغانی است. نه رسالۀ علیّ بن بابویه است، نه مربوط به حضرت رضا (علیه السلام).
همچنین برای اوّلین بار ایشان
متفطّن
   علی سراج  {سطح عالی}
بسم الله الرحمن الرحیم، و الحمد لله رب العالمین، و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
قرآن ادبیات مخصوص به خود را دارد و باید آن را مبتنی بر ادبیاتی که خودش ایجاد کرده است فهمید. اهل بیت (ع) گاه تفسیری از قرآن بیان کرده‌اند، که با فهم لایه اظهر قرآن مقداری تفاوت دارد. ولی این فهم هم روشمند است، و می‌توان آن را از اهل بیت آموخت و در فهم قرآن از آن استفاده کرد.
یکی از این روش‌ها که با فهم عرفی فاصله فراوانی ندارد این است که ع
بسم الله الرحمن الرحیم
حجت الاسلام علی کشوری در "نشست تخصصی تبیین ابعاد فقه آینده" مورخ ۴ اسفند ۱۳۹۷ در حضور جمعی از فضلای حوزه علمیه، تصویری اجمالی از ابعاد و کارکردهای فقه آینده را مطرح کرده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه به دلیل اهمیت این مباحثات متن کامل سخنان ایشان در ادامه تقدیم خوانندگان نخبه می گردد. فایل pdf این مباحثات را از اینجا دریافت کنید و صوت آن را از اینجا استماع فرمائید. 
بسم الله الرحمن الرحیم
۱. بحث از تعریف و گست
مرحله اول: احکام خیار حیوان
در مرحله اول چهار مسأله در بیان احکام خیار حیوان مطرح می‌کنند.
مسألة: المشهور اختصاص هذا الخیار . ص84، س1
مسأله اول: اختصاص به مشتری
اولین مسأله در بررسی این مطلب است که به اجماع فقهاء خیار حیوان برای مشتری ثابت است اما برای بایع چطور؟ در مسأله چند قول است:
قول اول: اختصاص به مشتری
خیار حیوان مختص مشتری است، به چهار دلیل:
دلیل اول: اجماع
دلیل دوم: متعاقدین خیار مجلس دارند در بیع حیوان بعد از خروج از مجلس یقین داریم مش
بسم الله الرحمن الرحیم [1]
اصول عملیه
برای ورود به مباحث اصول عملیه به چند امر کوتاه به عنوان مقدمه ورود به بحث اشاره می‌کنیم.
بیان چند امر
این چند امر عبارت‌اند از:
امر اول: اصول عملیه کاشف ناقص متمَّم تأسیسا
گفته می‌شود محور مباحث علم اصول اموری است که دلیل بر حکم یا وظیفه عملیه‌اند در فقه.
توضیح مطلب: هدف و غایت علم فقه به دست آوردن احکام یا وظائف عملیه‌ای است که متکفل تنظیم حیات انسان است.
به عبارت دیگر بشر در طول زندگی‌اش نیازهای متغیر
در باب مفاد لا ضرر» یک اختلاف اساسی در ناهیه یا نافیه بودن لا» بود. اما این اختلاف در قاعده‌ی نفی عسر و حرج راه ندارد؛ زیرا آیات قرآن در این مورد کاملاً صریح‌اند.1 بنابر این، در تقدم و حکومت این قاعده بر احکام فرعیه اختلافی نیست.2
اما وقتی لا» در این قاعده نافیه باشد، انتظار می‌رود همانند قاعده‌ی لا ضرر، این بحث باشد که نفی به حکم تعلق گرفته یا به موضوع. اما با توجه به اینکه فقیهان بسیار کمی، به طور مستقل به این قاعده پرداخته‌اند؛ کمتر به
 
آنچه در زیر می‌آید، درس "شصت‌وششم" از جلد دوم رساله‌ی آموزشی» احکام و مسائل شرعی است که مطابق با فتاوای حضرت آیت‌الله‌العظمی ‌ای مدظله‌العالی تهیه، تنظیم و منتشر شده است. نذرتعریف: ملتزم دانستن خود به اینکه عملی را برای خدا به نحو مخصوص انجام دهیم.شرایط انعقاد نذر(۱)۱. صیغه نذر: در انعقاد نذر، صرف نیت کافی نیست و ذکر صیغه لازم است؛ گرچه لازم نیست صیغه به عربی باشد؛ مثال: "لله علیّ ان اصلّی صلاة اللیل"؛ "برای خدا بر من است که نماز شب
[سوره البقرة (۲): آیات ۳ تا ۵]
اشاره
اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقِیمُونَ اَلصَّلاٰةَ وَ مِمّٰا رَزَقْنٰاهُمْ یُنْفِقُونَ (3) وَ اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمٰا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ مٰا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (4) أُولٰئِکَ عَلیٰ هُدیً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولٰئِکَ هُمُ اَلْمُفْلِحُونَ (5)
 
[ترجمه]
کسانی که به نادیده و غیب باور دارند و نماز را به پا می‌دارند و از آن‌چه روزیشان کرده‌ایم انفاق می‌کن
تأثیر هر نماز بستگی به نمازی دارد که انسان به جای می آورد. نماز اول وقت،‌آخر وقت،‌ فرادی،‌ جماعت، با توجه، بی توجه و . هر کدام آثار خاص خود را دارند. ولی به هر حال هیچ نمازی بدون اثر نمی باشد. انسان مومن باید به هر طریق با خدای خود مرتبط و پیوسته باشد و رابطه اش را با خدای خود هر قدر هم که ضعیف و کم رنگ باشد، قطع ننماید و همین ارتباط ضعیف را روز به روز تقویت نماید تا به تدریچ به درجات عالی قرب و معرفت خدای متعال برسد: گرت هواست که معشوق نگسلد پیو
درباره‌ی
سند دعا
1. روایت ابن طاوس

مصدرِ اصلی دعای یا من ارجوه.»
که در ماه رجب پس از نمازها خوانده می‌شود، کتابِ سیّد علیّ بن طاوس است:

. من الدّعوات کلّ یوم من رجب ما
ذکره الطّرازی أیضاً فقال دعاء علّمه أبو عبد الله ع محمّدا السجّاد و هو محمّد بن
ذکوان یعرف بالسجّاد. قالوا: سجد و بکا فی سجوده حتى عمی. أَبُو الْحَسَنِ عَلِیُّ
بْنُ مُحَمَّدٍ الْبُرْسِیُّ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: أَخْبَرَنَا
الْحُسَیْنُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ شَیْبَانَ ق
حضور قلب در نماز، یکی از مهم‌ترین آداب قلبی نماز و عبادت‌ها است که عبادت بدون آن روح و روانی نخواهد داشت‌. حضرت امام خمینی در این زمینه می‌فرمایند: "]حضور قلب‌[ خود مفتاح قفل کمالات و باب الابواب سعادات است و در احادیث شریفه از کمتر چیزی این قدر ذکر شده و به کمتر ادبی این قدر اهمیت داده شده است‌."(آداب نماز، امام خمینی‌;، ص 31، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌;.)حضور قلب‌، از شرایط قبولی و کمال نماز است نه صحّت آن‌; یعنی اگر هر نمازگزاری به
جلسه دهم (یکشنبه، 98.07.07)                                          بسمه تعالی
الرابع: یسقط هذا الخیار. ص135
امر چهارم: مسقطات بیع الخیار
چهارمین امر از امور هشت‌گانه در بیان جزئیات و احکام بیع الخیار بررسی مسقطات حق الخیار است.
بایع خانه‌اش را فروخته به شرط اینکه تا یک ماه اگر ثمن را برگرداند بتواند بیع را فسخ کند، چگونه این حق خیار ساقط می‌شود و از بین می‌رود؟ مرحوم شیخ انصاری سه مسقط را بررسی می‌کنند:
مسقط اول: إسقاط حق الخیار
سؤال: آیا
فی أحوال الأئمة الأربعة لأهل السنة وبعض فتاویهم الرکیکة وعقائدهم السخیفة




کتاب الأربعین - محمد طاهر القمی الشیرازی - ص 641 - 648
فی أحوال الأئمة الأربعة لأهل السنة وبعض فتاویهم الرکیکة وعقائدهم السخیفة
اعلم أن أکبر أئمتهم وأعظمهم أبو حنیفة
، فقال علماؤهم فی کتب الرجال : ان اسمه صفحه 642 › نعمان وأبوه ثابت ،
وجده زوطى من أهل کابل ، وکان ممل
نشانه های ایمان
قال ابو محمد الحسن العسکری علیه السلام:
علامات المؤمن خمس: صلاة الخمسین، و زیارة الاربعین، و التختم، فی الیمین، و تعفیر الجبین و الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم.
امام حسن عسگری علیه السلام فرمود: نشانه های مؤمن پنج چیز است:
1- نمازهای پنجاهگانه  2- زیارت اربعین  3-  انگشتر به دست راست کردن 4 -  بر خاک سجده کردن 5 -  بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.
وسائل الشیعه، ج 10، ص 373، و نیز التهذیب، ج 6، ص 52
عطر عشق
قال علی علیه السلام:
واها لک
یامن له الدنیاوالاخره
 
 
مناسبت های جمادی الأولیروز اول : شیخ کاظم بغدادى معروف به اُزرى مداح اهل بیت ادیبى کامل و شاعرى فاضل و صاحب قصیده هائیه که قریب به هزار بیت است که صاحب جواهر اجر و ثواب اخروى آنرا بر اجر جواهر ترجیح مى داد و آرزو مى کرد کاش ثواب قصیده در نامه عمل او و ثواب جواهر در نامه عمل ازرى ثبت شود.در سال 1211 قمرى در حدود 80 سالگى در کاظمین وفات کرد و در سرابى که معروف به قبر مرحوم سید مرتضى است دفن گردید.روز پنجم :ولادت عقیلة العرب ز
بنام خدا 
 
 
مناسبت های جمادی الأوّلروز اول : شیخ کاظم بغدادى معروف به اُزرى مداح اهل بیت ادیبى کامل و شاعرى فاضل و صاحب قصیده هائیه که قریب به هزار بیت است که صاحب جواهر اجر و ثواب اخروى آنرا بر اجر جواهر ترجیح مى داد و آرزو مى کرد کاش ثواب قصیده در نامه عمل او و ثواب جواهر در نامه عمل ازرى ثبت شود.در سال 1211 قمرى در حدود 80 سالگى در کاظمین وفات کرد و در سرابى که معروف به قبر مرحوم سید مرتضى است دفن گردید.روز پنجم :ولادت عقیلة العرب زینب کبرى 5 ق ک
بسم الله 
 
 
مناسبت های جمادی الأولیروز اول : شیخ کاظم بغدادى معروف به اُزرى مداح اهل بیت ادیبى کامل و شاعرى فاضل و صاحب قصیده هائیه که قریب به هزار بیت است که صاحب جواهر اجر و ثواب اخروى آنرا بر اجر جواهر ترجیح مى داد و آرزو مى کرد کاش ثواب قصیده در نامه عمل او و ثواب جواهر در نامه عمل ازرى ثبت شود.در سال 1211 قمرى در حدود 80 سالگى در کاظمین وفات کرد و در سرابى که معروف به قبر مرحوم سید مرتضى است دفن گردید.روز پنجم :ولادت عقیلة العرب زینب کبرى 5 ق ک
ومادر

۱٫ بزرگترین واجب
قال امیر المؤمنین علی(ع):
بر الوالدین اکبر فریضة.
امیر المؤمنین علی(ع) فرمود:
بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.
میزان الحکمة، ج ۱۰، ص ۷۰۹٫
۲٫ برترین اعمال
قال الصادق(ع):
افضل الاعمال الصلاة لوقتها، و بر الوالدین و الجهاد فی سبیل الله.
امام صادق(ع) فرمود:
برترین کارها عبارتست از: ۱ – نماز در وقت ۲ – نیکی به پدر و مادر ۳ – جهاد در راه خدا.
بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۸۵٫
۳٫ انس با پدر و مادر…
فقال رسول الله(ص):
فق
قرآن آینه بهشت و جهنم
اگر کتابی بود که عکس
اشیا را نشان می داد، آن کتاب همین قرآن است که بهشت و جهنم را نشان می
دهد، با این همه ما این گونه بی تفاوت هستیم و به دنیا دل بسته ایم. ای کاش
ما به التفاوت چیزی بود که ارزش جدا شدن از حق و پیوستن به باطل را داشت.
دنیا و مقاماتش چه ارزش دارد؟ خدا می داند که صاحبان مقامات معنوی در اوقات
خلوت و مناجات چه حالی دارند، و خاموشی فکر چگونه آنها را در اثر مشاهده
انوار الهی می سوزاند ولو در مدت کوتاه!
اگر کسی اهل
بنام خالق هستی
شهید محراب آیت الله دستغیب :سبب حضور قلب در نماز ، بیشتر به این است که نماز نزد او مهم باشد و این مطلب پیدا نمی شود مگر وقتی که راستی به حقارت دنیا یقین کند و باورش شود که آخرت بهتر و پایدار تر است و الآخرة خیر و أبقی» و بداند که وسیله ی تحصیل آخرت ، نماز است .صلاة الخاشعین ، ص ۱۱۸
امام ای : جوانان عزیز لحظات معدود نماز را به خود نماز اختصاص دهید.
همانطور که قران مهجور است به نظر من نماز هم مهجور است
نمی دانم چرا نمیخواهیم بفه
بنام خالق هستی
شهید محراب آیت الله دستغیب :سبب حضور قلب در نماز ، بیشتر به این است که نماز نزد او مهم باشد و این مطلب پیدا نمی شود مگر وقتی که راستی به حقارت دنیا یقین کند و باورش شود که آخرت بهتر و پایدار تر است و الآخرة خیر و أبقی» و بداند که وسیله ی تحصیل آخرت ، نماز است .صلاة الخاشعین ، ص ۱۱۸
امام ای : جوانان عزیز لحظات معدود نماز را به خود نماز اختصاص دهید.
همانطور که قران مهجور است به نظر من نماز هم مهجور است
نمی دانم چرا نمیخواهیم بفه
اخیراً دیدم کانالی تلگرامی از شیخ محمّدهادی یوسفی غروی (مجموعه مصاحبه‌ها:386-388)
داستان عجیبی نقل کرده است:

نمونه‌ای دیگر از احترام امیرالمؤمنین(ع) به کفار، اینکه قبیلۀ بنی کلاب
از جمله قبایل عربی بودند که پیش از اسلام به عراق و بین النهرینِ دجله و فرات آمده
و مستقر شده بودند، و بعد که اسلام به عراق و کوفه رسید بخشی از این قبیله به کوفه
آمدند. پس از ورود اسلام به عراق، شَمِر بن ذی الجوشن که از بنی کلاب بود دست از مسیحیت
برداشت و مسلمان شد اما
هرمنوتیک چیست
 
نویسنده
 
 
حضرت آیة الله العظمی جعفر سبحانی
مدظله العالی


فهرست مطالب
مفهوم شناسی هرمنوتیک. 2
هرمنوتیک روش شناسی. 3
تفسیر به رای یا پیش‏داوری 6
قرآن و تفسیر به باطن 7
تاویل در قرآن 10
تاویل در مقابل تنزیل 10
تاویل در مورد متشابه. 14
استوا بر عرش نمونه از متشابهات 15
1. استوا در قرآن و لغت. 16
2. معنی عرش در لغت و عرف 19
 

 

مفهوم شناسی هرمنوتیک

هرمنوتیک‏» واژه‏ای یونانی است و به معنی
هنر تفسیر» یا تفسیر متن‏» می‏باشد. گا
هرمنوتیک چیست
 
نویسنده
 
 
حضرت آیة الله العظمی جعفر سبحانی
مدظله العالی


فهرست مطالب
مفهوم شناسی هرمنوتیک. 2
هرمنوتیک روش شناسی. 3
تفسیر به رای یا پیش‏داوری 6
قرآن و تفسیر به باطن 7
تاویل در قرآن 10
تاویل در مقابل تنزیل 10
تاویل در مورد متشابه. 14
استوا بر عرش نمونه از متشابهات 15
1. استوا در قرآن و لغت. 16
2. معنی عرش در لغت و عرف 19
 


مفهوم شناسی هرمنوتیک

هرمنوتیک‏» واژه‏ای یونانی است و به معنی
هنر تفسیر» یا تفسیر متن‏» می‏باشد. گاهی
  محمد خلیلی  {گروه تربیت}
روش استناد به ظهور»، یکی از طرق حجیت‌دهی به روش‌های تفسیر باطنی» است که البته اجتهادی و با تطبیق بر مکتب ائمه(ع) به دست آمده است. طرق دیگری همچون اجماع تاریخی مسلمین کاشف از سیره نبوی»، در مقام آموزش روش بودن روایات»، استظهار متن کامل»، مبنای فلسفی»، و. برای حجیت تفسیر باطنی قابل طرح و بحث است که طبیعتاً هر کدام از این روش‌های اثبات حجیت، در دامنه تفسیر مقبول باطنی نیز تأثیر خواهد داشت.
این متن در صدد بیان
 
حجاب
در قرآن
بتول سادات
امینی
چکیده:

طرح مسئله
واژگان کلیدی
الف. حجاب
تعریف اصطلاحی حجاب
حجاب در اصطلاح فقها
ارتباط عفاف با حجاب
گونه‌های حجاب در قرآن
1- حجاب پوششی
2- حجاب گفتاری
3- حجاب رفتاری
فلسفه‌ی حجاب
1- پاسخ به میل فطری
2- مهار میل به خود نمایی
3- کاهش التهاب‌های جنسی
جمع‌بندی
منابع
 
چکیده:
وجوب
حجاب برای ن از ضروریات دین اسلام است و امروزه در جوامع اسلامی رعایت حجاب به
نمادی برای نشان دادن مسلمان‌بودن یک زن تبدیل شده است. آنچ
 
حجاب
در قرآن
بتول سادات
امینی
چکیده:

طرح مسئله
واژگان کلیدی
الف. حجاب
تعریف اصطلاحی حجاب
حجاب در اصطلاح فقها
ارتباط عفاف با حجاب
گونه‌های حجاب در قرآن
1- حجاب پوششی
2- حجاب گفتاری
3- حجاب رفتاری
فلسفه‌ی حجاب
1- پاسخ به میل فطری
2- مهار میل به خود نمایی
3- کاهش التهاب‌های جنسی
جمع‌بندی
منابع
 
چکیده:
وجوب
حجاب برای ن از ضروریات دین اسلام است و امروزه در جوامع اسلامی رعایت حجاب به
نمادی برای نشان دادن مسلمان‌بودن یک زن تبدیل شده است. آنچ
آیة الله السید علی الشهرستانی من محققی الشیعة الامامیة ومفکریهم؛ له درایة بالفقه والعقائد والسیرة وعلوم القرآن والحدیث واللغة، ولد فی مدینة کربلاء المقدسة /العراق قبل غروب الشمس یوم 28 رمضان سنة 1377 هـ ق من ابوین کریمین فی عائلة  دینیة عریقة فی العلم والنسب.
أبوه آیة الله السیّد عبدالرضا بن الفقیه زین العابدین بن الفقیه محمّد حسین بن الفقیه محمّد علی بن الفقیه محمّد حسین المرعشی الشهیر بالشهرستانی ،
وأمه السیدة فاطمة بنت آیة الله السید م
آیة الله السید علی الشهرستانی من محققی الشیعة الامامیة ومفکریهم؛ له درایة بالفقه والعقائد والسیرة وعلوم القرآن والحدیث واللغة، ولد فی مدینة کربلاء المقدسة /العراق قبل غروب الشمس یوم 28 رمضان سنة 1377 هـ ق من ابوین کریمین فی عائلة  دینیة عریقة فی العلم والنسب.
أبوه آیة الله السیّد عبدالرضا بن الفقیه زین العابدین بن الفقیه محمّد حسین بن الفقیه محمّد علی بن الفقیه محمّد حسین المرعشی الشهیر بالشهرستانی ،
وأمه السیدة فاطمة بنت آیة الله السید م
آیة الله السید علی الشهرستانی من محققی الشیعة الامامیة ومفکریهم؛ له درایة بالفقه والعقائد والسیرة وعلوم القرآن والحدیث واللغة، ولد فی مدینة کربلاء المقدسة /العراق قبل غروب الشمس یوم 28 رمضان سنة 1377 هـ ق من ابوین کریمین فی عائلة  دینیة عریقة فی العلم والنسب.
أبوه آیة الله السیّد عبدالرضا بن الفقیه زین العابدین بن الفقیه محمّد حسین بن الفقیه محمّد علی بن الفقیه محمّد حسین المرعشی الشهیر بالشهرستانی ،
وأمه السیدة فاطمة بنت آیة الله السید م
آیة الله السید علی الحسینی المرعشی الشهرستانی من محققی الشیعة الامامیة ومفکریهم؛ له درایة بالفقه والعقائد والسیرة وعلوم القرآن والحدیث واللغة، ولد فی مدینة کربلاء المقدسة /العراق قبل غروب الشمس یوم 28 رمضان سنة 1377 هـ ق من ابوین کریمین فی عائلة  دینیة عریقة فی العلم والنسب.
أبوه آیة الله السیّد عبدالرضا بن الفقیه زین العابدین بن الفقیه محمّد حسین بن الفقیه محمّد علی بن الفقیه محمّد حسین المرعشی الشهیر بالشهرستانی ،
وأمه السیدة فاطمة بنت
آیة الله السید علی الشهرستانی من محققی الشیعة الامامیة ومفکریهم؛ له درایة بالفقه والعقائد والسیرة وعلوم القرآن والحدیث واللغة، ولد فی مدینة کربلاء المقدسة /العراق قبل غروب الشمس یوم 28 رمضان سنة 1377 هـ ق من ابوین کریمین فی عائلة  دینیة عریقة فی العلم والنسب.
أبوه آیة الله السیّد عبدالرضا بن الفقیه زین العابدین بن الفقیه محمّد حسین بن الفقیه محمّد علی بن الفقیه محمّد حسین المرعشی الشهیر بالشهرستانی ،
وأمه السیدة فاطمة بنت آیة الله السید م
آیة الله السید علی الحسینی المرعشی الشهرستانی من محققی الشیعة الامامیة ومفکریهم؛ له درایة بالفقه والعقائد والسیرة وعلوم القرآن والحدیث واللغة، ولد فی مدینة کربلاء المقدسة /العراق قبل غروب الشمس یوم 28 رمضان سنة 1377 هـ ق من ابوین کریمین فی عائلة  دینیة عریقة فی العلم والنسب.
أبوه آیة الله السیّد عبدالرضا بن الفقیه زین العابدین بن الفقیه محمّد حسین بن الفقیه محمّد علی بن الفقیه محمّد حسین المرعشی الشهیر بالشهرستانی ،
وأمه السیدة فاطمة بنت
بسم الله الرحمن الرحیم [1]
اصول عملیه
برای ورود به مباحث اصول عملیه به چند امر کوتاه به عنوان مقدمه ورود به بحث اشاره می‌کنیم.
بیان چند امر
این چند امر عبارت‌اند از:
امر اول: اصول عملیه کاشف ناقص متمَّم تأسیسا
گفته می‌شود محور مباحث علم اصول اموری است که دلیل بر حکم یا وظیفه عملیه‌اند در فقه.
توضیح مطلب: هدف و غایت علم فقه به دست آوردن احکام یا وظائف عملیه‌ای است که متکفل تنظیم حیات انسان است.
به عبارت دیگر بشر در طول زندگی‌اش نیازهای متغیر
بسم الله الرحمن الرحیم [1]
اصول عملیه
برای ورود به مباحث اصول عملیه به چند امر کوتاه به عنوان مقدمه ورود به بحث اشاره می‌کنیم.
بیان چند امر
این چند امر عبارت‌اند از:
امر اول: اصول عملیه کاشف ناقص متمَّم تأسیسا
گفته می‌شود محور مباحث علم اصول اموری است که دلیل بر حکم یا وظیفه عملیه‌اند در فقه.
توضیح مطلب: هدف و غایت علم فقه به دست آوردن احکام یا وظائف عملیه‌ای است که متکفل تنظیم حیات انسان است.
به عبارت دیگر بشر در طول زندگی‌اش نیازهای متغیر
?What is Islam
God
in His mercy had sent messengers to convey us, to different peoples,
in different times. Each prophet came with guidance and miracles that
were relevant for his time and for his people, but the message was the
same: That there is only one God and worship is for him alone. This
Islam” was the religion brought by all the prophets of God. Islam was
the religion of Adam, Noah, Abraham, Moses and Jesus (peace be upon them
all). God has in His Grace, addressed this issue to man in His final
revelation, the Noble Quran.
Do they seek other than the
religion of Allah? When to him submit all creatures in the heavens and
on the earth; and to him, they shall all be returned (83). Say [O,
messenger]: we believe in Allah and in what has been sent down to u
سیری در آیات حجاب
 
نویسنده
احمد عابدینی

. 34

کندوکاو در آیات حجاب، آن هم یک جا و همه سونگرانه، برای اهل
نظر و فقه‏پژوهان، می‏تواند ره‏گشا و پرفایده باشد و آنان را در دستیابی به زوایای
گوناگون این گزاره مهم اجتماعی، رهنمون سازد.
کنار هم گذاردن آیات حجاب و درنگ بر روی آنها و توجه به آغاز
و پایان نشانه‏های پیوسته و ناپیوسته هر یک از آیات، بسیار روشن‏گر خواهد بود و ره‏گشا،که
در ضمن بحث،به این نکته اشاره خواهد شد.
نکته شایان توجه این که:در کن
جلسه شصت و دوم (شنبه، 98.10.28)                                  بسمه تعالی
المقصد الثالث: فی الشک . ج2، ص9
مقصد سوم: شک
مرحوم شیخ انصاری کتاب فرائد الأصول (رسائل) را در سه رساله قطع، ظن و شک تدوین فرموده‌اند. (همچنین کتاب مکاسب هم در سه مبحث محرمه، بیع و خیارات تدوین شده است) مبحث قطع و ظن تمام شد.
سومین مبحث از مباحث کتاب، مبحث شک یا همان اصول عملیه است. در این مقصد مرحوم شیخ انصاری ابتدا مقدمه‌ای دارند سپس وارد مباحث اصلی اصول عملیه خواهند شد.
السید علی الشهرستانی من محققی الشیعة الامامیة ومفکریهم؛ له درایة بالفقه والعقائد والسیرة وعلوم القرآن والحدیث واللغة، ولد فی مدینة کربلاء المقدسة /العراق قبل غروب الشمس یوم 28 رمضان سنة 1377 هـ ق من ابوین کریمین فی عائلة  دینیة عریقة فی العلم والنسب.
أبوه السیّد عبدالرضا بن زین العابدین بن محمّد حسین بن محمّد علی بن محمّد حسین المرعشی الشهیر بالشهرستانی ، وأمه السیدة فاطمة بنت السید محمّد طاهر بن محمد بن محسن بن عبدالله البوشهری البحرانی
روایت نبوی لَقَد جِئتُکُم بِالذَّبحِ؛ با سر بریدن به میان شما آمدم» یا آیه قرآنی وَ ما أَرسَلناکَ الّا رَحمةً لِلعالَمین؛ و تو را نفرستادیم مگر اینکه برای اهل عالم مایه رحمت باشی»، کدامیک از این دو عبارت، شعار و رویکرد اصلی رسالت نبوی و دین اسلامی است؟
عبارت وگرنه باید کشته شود» چه جایگاهی در ادبیات فکری ابن‌تیمیه دارد؟
این ادبیات فکری چه تأثیری بر حامیان ابن‌تیمیه و مکتب سلفیت داشته است؟

نویسنده: احمد ربیعی‌فر
روایت نبوی لَقَد جِ
جلسه صد و بیست و دوم (دوشنبه،97.02.17)                         بسمه تعالی
و ینبغی التنبیه علی امور. ص361
مرحوم شیخ انصاری بعد از اتمام مطالب قسم دوم یعنی جزء ذهنی (در اقل و اکثر) با عنوان تنبیهات به بیان چهار تنبیه می‌پردازند:
تنبیهات اقل و اکثر
در این عنوان چهار امر و تنبیه بیان می‌شود:
تنبیه اول: شک در رکنیّت
اگر یقین داشتیم شیءای جزء عبادت است اما شک داشتیم جزء رکنی است یا غیر رکنی وظیفه چیست؟
در مسأله چهار قول است:
قول اول: جزء مشکوک رکن نماز
جلسه نوزدهم (یکشنبه، 98.08.12)                                      بسمه تعالی
مسألة: لا إشکال و لاخلاف. ص147
مسأله هفتم: خیار شرط در سایر معاوضات
ابتدای مبحث خیار شرط در آغاز سال تحصیلی عرض کردیم مرحوم شیخ انصاری مباحث خیار شرط را در هفت مسأله بررسی می‌فرمایند که عناوین مسائل هفت‌گانه چنین بود: 1. اتصال یا انفصال زمان خیار به عقد. 2. جهالت مدت. 3. مبدأ خیار شرط. 4. واگذار نمودن خیار به اجنبی. 5. شرط م خواهی و استئمار از اجنبی. 6. بیع الخیار. (ضمن
بسم الله
الرحمن الرحیم
الحمدلله
رب العالمین وأفضلُ الصلاة وأتمّ السلام علی سیدنا ونبینا محمد وآله الطیبین
الطاهرین
ترجمه مهدی حقی

آذربایجان دیار ولایت أهل بیت(علیهم السلام)

از قرن اول هجری تاکنون که نور اسلام بر سرزمین
ایران تابید، آذربایجان شرقی و غربی که اکنون جزو خاک ایران است و قسمت سوم آن که
اخیراً از چنگال دولت مارکسیستی روس خارج شده و با نام کشور آذربایجان شناخته می‌شود،
سرزمین پهناوری بوده که همواره نقش مهمی در تاریخ اسلام بر ع
بسم الله الرحمن الرحیم [1]
اصول عملیه
برای ورود به مباحث اصول عملیه به چند امر کوتاه به عنوان مقدمه ورود به بحث اشاره می‌کنیم.
بیان چند امر
این چند امر عبارت‌اند از:
امر اول: اصول عملیه کاشف ناقص متمَّم تأسیسا
گفته می‌شود محور مباحث علم اصول اموری است که دلیل بر حکم یا وظیفه عملیه‌اند در فقه.
توضیح مطلب: هدف و غایت علم فقه به دست آوردن احکام یا وظائف عملیه‌ای است که متکفل تنظیم حیات انسان است.
به عبارت دیگر بشر در طول زندگی‌اش نیازهای متغیر
بسم الله الرحمن الرحیم [1]
اصول عملیه
برای ورود به مباحث اصول عملیه به چند امر کوتاه به عنوان مقدمه ورود به بحث اشاره می‌کنیم.
بیان چند امر
این چند امر عبارت‌اند از:
امر اول: اصول عملیه کاشف ناقص متمَّم تأسیسا
گفته می‌شود محور مباحث علم اصول اموری است که دلیل بر حکم یا وظیفه عملیه‌اند در فقه.
توضیح مطلب: هدف و غایت علم فقه به دست آوردن احکام یا وظائف عملیه‌ای است که متکفل تنظیم حیات انسان است.
به عبارت دیگر بشر در طول زندگی‌اش نیازهای متغیر
بسم الله الرحمن الرحیم [1]
اصول عملیه
برای ورود به مباحث اصول عملیه به چند امر کوتاه به عنوان مقدمه ورود به بحث اشاره می‌کنیم.
بیان چند امر
این چند امر عبارت‌اند از:
امر اول: اصول عملیه کاشف ناقص متمَّم تأسیسا
گفته می‌شود محور مباحث علم اصول اموری است که دلیل بر حکم یا وظیفه عملیه‌اند در فقه.
توضیح مطلب: هدف و غایت علم فقه به دست آوردن احکام یا وظائف عملیه‌ای است که متکفل تنظیم حیات انسان است.
به عبارت دیگر بشر در طول زندگی‌اش نیازهای متغیر
بسم الله الرحمن الرحیم [1]
اصول عملیه
برای ورود به مباحث اصول عملیه به چند امر کوتاه به عنوان مقدمه ورود به بحث اشاره می‌کنیم.
بیان چند امر
این چند امر عبارت‌اند از:
امر اول: اصول عملیه کاشف ناقص متمَّم تأسیسا
گفته می‌شود محور مباحث علم اصول اموری است که دلیل بر حکم یا وظیفه عملیه‌اند در فقه.
توضیح مطلب: هدف و غایت علم فقه به دست آوردن احکام یا وظائف عملیه‌ای است که متکفل تنظیم حیات انسان است.
به عبارت دیگر بشر در طول زندگی‌اش نیازهای متغیر
تعظیم و نکوداشت بزرگان و فرهیختگان و نیز زنده نگه داشتن نام و یاد ایشان پس از مرگ، لازمه محبت، عشق و ارادت انسان به نیکی ها و کمالات است و ریشه در فطرت و سرشت آدمی دارد. ناگفته عیان است که این عزت و احترام در مورد رهبران دینی به عنوان فرهنگ سازان و متحول کنندگان تاریخ به طریق اولی، صادق است و با اندک نگاهی به کتاب قطور تاریخ در می یابیم که پیش از اسلام و پس از آن همیشه قبرهای صالحان و اولیای الهی، مورد توجه خاص و زیارت مردم بوده است و تا قرن یازد
متن بیانات رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی - نوروز ۱۳۹۸
در اولین روز سال ۱۳۹۸ سخنرانی حضرت آیت الله ‌ای رهبر انقلاب در حرم مطهر امام رضا (ع) آغاز شد./سال جدید سال فرصت‌هاست، نه تهدیدها/ باید به کلی از کمک های غربی چشم بپوشیم/ تقویت توان دفاعی را ادامه می دهیم. اول فروردین ۱۳۹۸

بسم الله الرّحمن الرّحیم (۱) و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین ال

آخرین مطالب

آخرین جستجو ها